Bezoekerseconomie in Leiden

 

‘ Wat ik niet lees in dit gemeentebericht over “de nieuwe visie bezoekerseconomie” is wat voor gedachten er bij “de gemeentepolitici” leven (als daar tenminste al gedachten over leven) met betrekking tot de verwachte permanente virus-gasten, dus bezoekende en blijvende virussen, waarmee we volgens allerlei deskundigen in de toekomst rekening moeten houden. In ieder geval blijft het Corona-virus bij en onder ons, zo waarschuwen zij.’

  • ‘ Dan zou de mensdichtheid er zeer toe doen, bedoel je, en ook het va-et-vient van al die mensen die het Leids City-marketing-management-team naar de stad wil lokken. Omwille van de verdienmodellen, natuurlijk.’

‘  Indien de omloopsnelheid van allerlei virussen die van het geld gaat overvleugelen, dan kan Leiden vast wederom in last komen.’

  • ‘ Leiden heeft een academisch ziekenhuis, dus als de IC-capaciteit en de doses vaccins op peil zijn vóórdat de toestroom van “bezoekers” echt op gang komt … ‘

‘Ja, nou? Wat dan nog? Er worden zelfs vaccins in Leiden gemaakt, maar wat zegt dat?
 Je zou van normale bestuurders mogen verwachten dat ze ieder geval, van tevoren met deze factoren rekening houden.’

  • ‘ Dat ze dus in elk geval de mensdichtheid voorlopig onder controle houden, en niet met eurotekens in de ogen opereren.’

‘ Dan moeten de politici zich vooral niet op sleeptouw laten nemen door allerlei lobby-groepen, onder wie projectontwikkelaars en evenementen-boeren.’

  •  ‘Iemand zei onlangs dat een goede indicator voor de kwaliteit van een stadsbestuur is: het aantal keren dat deze of gene wethouder in de lokale pers en de huis-aan-huis-blaadjes komt te staan, met een foto. En waarom dan wel?
    Hoe vaker zo’n meneer of mevrouw met een schaar bij een lint, of met een schop of een bouwvakkershelm wordt geportretteerd, hoe middelmatiger de bestuurskwalitiet meestal is. Dat was een goede vuistregel, zo had zij inmiddels ervaren.’

‘ Lijkt mij alleszins redelijk, ja. Die foto-opps gaan vaak per pakket, heb ik gehoord. Hoe vaker zo’n pief op de foto gaat, hoe hoger de kwantumkorting.
We gaan het zien. In Leiden lijkt de horeca in ieder geval over een bezige lobby te beschikken. Over de kwaliteiten en intenties van de wethouders heb je als burger niets in de melk te brokken. Die worden op zo’n plek gepoot door een politieke partij en welke criteria die hanteren, ach, dat weten we inmiddels wel.’

  •  ‘ Verreweg de meeste communicatie-uitingen die vanuit een gemeentehuis over het volk uitgestrooid worden, zijn afkomstig van ingehuurde reclametekstschrijvers die vaak per klus worden ingehuurd. Desnoods zitten die in India, Mallorca of op Ibizza. Wie zal het zeggen.’

  

———- * * * ——–

LEIDEN  Stadskrant week 12  |  donderdag 25 maart 2021 in Stadskrant

“ Leiden ontvangt allerlei verschillende bezoekers in de binnenstad: dagjesmensen, vakantiegangers, congresbezoekers en inwoners uit Leiden en de regio. De bezoekerseconomie groeit en dat levert banen op in horeca, retail en dienstverlening.

Tegelijk kan een toename van bezoekers ook overlast met zich meebrengen. De gemeente gaat een overkoepelend beleid maken over de bezoekerseconomie, waarbij aandacht is voor een balans tussen leven en beleven.

In gesprek

De gemeente gaat de komende weken in gesprek met de stad om dat beleid op te stellen. Op welke bezoekers zetten we in? Met welke activiteiten en voorzieningen? Hoe zorgen we voor een leefbare en levendige stad voor zowel bewoners, bezoekers als ondernemers? Graag nodigen we u uit om hierover met ons en elkaar in gesprek te gaan. “

This entry was posted in (gemeente-)politiek. Bookmark the permalink.